Back to School – med rätt ljus

Alla somrar slutar alltid för tidigt. Tiden går fort när man har roligt och nu ser vi fram emot en spännande höst!

Snart är det dags att hitta tillbaka till rutinerna med allt vad det innebär. Filippa börjar åttan, Lovisa femman och Vilhelm börjar ettan, stort!. Vi vill såklart skapa bra förutsättningar för dem hemma att dels få en bra studiemiljö och dels skapa en bra dygnsrutin för att de ska orka med skolarbetet och aktiviteter.

Under våren har vi använt Philips Hue för att skapa rutiner som barnen kan följa. Då hade vi en rutin som bytte färg på lampan vid frukostbordet när det var dags att bryta upp och ge sig av mot skolan.

Det vi hade tänkt göra nu, när vi har lärt oss lite mer om vad vi kan göra med Philips Hue och hur ljus påverkar oss människor, är att skapa en helhetslösning för barnens dygnsrytm med hjälp av ljus. Det kanske låter komplicerat, men det är det inte.

Rutin 1

Det viktigaste är att lamporna i alla skolbarnens rum använder sig av den, i Hue-appen inbyggda, vakna-funktionen. Med den kan man ställa in vilken tid man vill vakna och under hur lång tid man vill att lamporna skall tändas. Det är trevligt att vakna till ett långsamt ökande ljus och oftast när man vaknar är det precis lagom ljust i rummet. För tonåringar kan det dock krävas starkare medel än bara ljus 😅

Rutin 2

Nästa rutin har vi haft på plats från början och den är faktiskt fortfarande oväntat effektiv i processen att få skolbarnen till skolan. Den funkar så att vi ändrar färg på lampan över matbordet när vi tycker att det är dags att avsluta frukosten och göra de sista förberedelserna inför skolan. När matbordslampan blir blå, då vet alla att det är dags att borsta tänder och packa ihop inför skoldagen.

Rutin 3

Vi tänkte genomföra ett experiment den här terminen med våra äldre skolbarn som sitter med läxor hemma. I Philips Hue-appen finns det något som kallas scener. De är namngivna inställningar för hur lampor ska bete sig. Det finns ett antal färdiga som man kan använda och man kan enkelt skapa egna. Det vi tänkte använda är en av de inbyggda och den heter Concentrate, vilket låter väldigt bra för någon som ska göra sina läxor. När man byter till Concentrate på sina lampor är det lätt att förstå att man blir lite mer skärpt än vanligt av ljuset, som är starkt och intensivt. Bra för studier 👍

Rutin 4

Efter studier kommer läggdags och jag tror att det här är den största utmaningen i hela konceptet med föräldraskap. Hur får man barnaskaran i säng? Detta är också ett experiment för terminen och planen är att växla över till ett lugnare ljus framåt kvällen. Vi har kört det på delar av hemmet redan bara för att det är mysigt med ett lugnare ljus, men ska nu köra det på alla barnens rum också. I Philips Hue-appen finns det en scen som heter Relax. Den får i alla fall mig väldigt avslappnad.

Rutin 5

Det sista är lösningen på det jag har gått och stört mig på längst och som jag är mest tacksam för. Jag har en rörelsesensor i badrummet som tänder lamporna. När det är sent, tänder jag bara med scenen Nightlight, vilket är minimalt med ljus. Det räcker precis för att man med sina trötta ögon ska se, medan den är minimal för att man inte skall vakna till och sedan ligga vaken halva natten. Vi kör samma upplägg för barnens badrum. Nattlampor är bra, men de ska såklart ha ett ljus som gör att man inte vaknar av det. Vi har faktiskt samma upplägg i sovrummet, där det tänds en Lightstrip under sängen när man sätter ner fötterna. Färgen vi har valt är röd, en färg som inte påverkar mörkerseendet.

Det här är vad vi ska testa den här terminen. Ljus påverkar oss enormt mycket och anpassar man ljuset i sin omgivning efter dygnsrytmen, har man mycket att vinna.

Har ni några knep för ljussättning? Kanske något med Philips Hue? Det vore kul att veta 🙂

2 kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.